Dansteori "Judson Church & Kontaktimprovisation"
15:50Planering inför lektion i Dansteori med ES 2 - (Power Point i sin helhet längre ned)
Lånade böcker:
Sharing the Dance
Art without Boundaries
Taken By Surprisere
Contact Improvisation (källor kommer)
Förra veckan pratade vi om Merce Cunningham och John Cage. Denna gång fortsätter vi tidslinjen kronologiskt till Judson Dance Theater mfl, Grand Union, Steve Paxton och Kontaktimprovisation. Kulturell, social, politisk och estetisk kontext diskuteras i relation till Judson-rörelsen angående det som sker i USA under den här tiden, mitt i medborgarrättsrörelsen med följande andra vågens feminism. Förändringsprocesser i samhället kopplas till konsten i.e dansen. Det som sker i dansen under Judson - tiden kopplas till ett historiskt och samtida perspektiv. Vi ser film om kontaktimprovisation från början av 70-talet med Paxton mfl, vi ser på Pas de deux från balett och diskuterar och jämför kontaktimprovisation med partnering-arbete i balett. Vidare ser vi ett samtida klipp från So you think you can dance, en partnering-duett och diskuterar arvet. Balett? Kontaktimprovisation? Jag berättar även lite om hur det var att dansa i New York 2014, vad som händer på Judson idag, om Douglas Dunn(Grand Union) som jag dansat för m.m.
Fokus på följande skrivningar ur kursens centrala innehåll:
- Relationen mellan synen på dans, kropp, genus och etnicitet ur historiska och samtida perspektiv.
- Förändringsprocesser inom dansen ur ett samtida och historiskt perspektiv. Hur förändringsprocesser och synen på dans relaterar till olika sammanhang, till exempel estetiska, sociala, politiska och kulturella.
Frågor: Meningsskapande i teori, hur? Hur vet jag att eleverna förstår? I det fysiska får jag ett direkt gensvar, visuellt. Feedbacken sker in situ, direkt, frågor dyker upp i stunder. I det teoretiska? - via diskussion, ja! Men dock inte alla. Individanpassning? Försökte erbjuda: se film, lyssna, läsa, diskutera 2 och 2, diskutera i större grupp, jag ställde frågor. Men jag vet ändå inte var de befinner sig i sitt lärande nu, då och sen..
LEKTIONEN
Teza pratar först och visar film om Anna Halprin.
Snabb re-cap från förra veckan:
Merce Cunningham/ John Cage. Slumpen som kompositionsteknik. Merce dansade för Graham. Linjär teknik men bryter mot balett. Bryter mot det unisona/ synkrona, front, hierarkier. -->
0 kommentarer