S O L O

12:23

Enskild undervisning - S O L O - E S  3
ES 3:s slutproduktion berör kurserna Dansgestaltning 2 och Dansteknik 3. Solot skapas för rollen Q.
SOLOT utgör en del i en hel scen där Q:s rollkaraktär genomgår ett slags utvecklingsfas. Jag har delat in solot i 3 delar:

  1. Uppgift/ Arbete/ Städning (en arbetsuppgift som demonstrerar Q:s ställning gentemot "festfolket", att Q inte har "access" till det här rummet i egenskap av sin person, endast i egenskap av att arbeta och "göra nytta")
  2. Improvisationram --> Rörelsen tar successivt över Uppgifent/ Arbetet/ Städningen
  3. Solo-fras "Dans med trasa" (satta rörelser, rörelsen - dansen - har tagit över, hänförd, inne i sitt eget) 
Q går från monontont städande till att hänryckas in i dans. Trasan utgör en partner som Q ömsom brottas med och försöker frigöras: Q kastar ifrån sig den, springer/ hoppar/ glider tillbaka till den och ömsom dansar Q med den som en lekkamrat eller partner. Vid kortare sekvenser tar trasan över makten och Q går tillbaka in i städningen. Det kan ses som en frigörelse-process med friktion under vägens gång. Mot slutet av solot har rörelsen segrat, Q släpper trasan och låter den falla mot marken.

Dansgestaltning 2 - utvalda delar ur det Centrala innehållet:

  • Tolkning av koreografiskt material, tolknings- och gestaltningsarbete med betoning på resultat och framförande.
  • Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
  • Undersökande av rörelser och skapande i nuet
Q får gå in i ett tolknings- och gestaltningsarbete med betoning på resultat och framförande. Solot ingår i slutproduktion som visas på teater. Q tolkar det koreografiska materialet i del 3 samt hur det länkas samman med helheten. Utifrån de angivna improvisationsramarna: spirogiro, flöde, röra sig som vatten, måla cirklar och spiraler med kroppen, konventionella "städnings-rörelser" kopplade till just trasan och golvteknik används improvisation som rörelseteknik och metod för skapande samt undersökande av rörelser och skapande i nuet då det både ska sättas delar och improviseras i nuet, på scenen. 

När vi träffades visade jag mina anteckningar, spelade musiken och vi gick igenom scenen helhetsmässigt. Därefter testade vi att improvisera med trasan utifrån de angivna ramarna. Musiken hade hen redan hört (Zoe Keating - Sun will set) vilket förenklade arbetet(timing in i intro m.m.) och under veckan hade Q testat på Flying Low (vilket är något som jag delvis inkorporerat i solot). Vid flera tillfällen i solot gav jag olika alternativ, exempelvis en uppgång där Q fick välja mellan en golvtekniskt ganska svår uppgång eller mer lyrisk/modern uppgång med linjer, höga ben, viktskifte och snurr. Jag gav även olika svårighetsgrad (men presenterade dem enbart som alternativ) vid vissa mer intrikata rörelser. Q valde alltid det "svåraste" alternativet och ville främst utmanas i golvtekniken. De sista fyra 8:orna i musiken valde jag att hålla öppna för att Q skulle kunna ta in delar ur solomaterial som använts tidigare, men i ny kontext då trasan är en konstant partner i solot.

Dansteknik 3 - utvalda delar ur det Centrala innehållet:


  • Rörelsevokabulär i relation till stildrag och tydlighet i rörelser, dynamiska kvaliteter, spatial förmåga och rörelsernas relation till musikens dynamik och periodicitet.
  • Träning i stilkänsla och interpretation genom att omsätta de danstekniska övningarna till ett personligt rörelseuttryck.
  • Fördjupad träning av den spatiala förmågan i relation till den egna kroppen, andra medverkande och användning av rummet beroende på sammanhanget.
  • Fördjupning om dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av musik, levande och inspelad, utifrån genrernas konventioner. Hur man förhåller rörelseuttryckets dynamik till musikens fraser, periodicitet och dynamik.
  • Fördjupning om hur den egna kroppen fungerar.
  • Fördjupad träning i koordination, rörlighet, styrka, uthållighet och koncentration.



  • 0 kommentarer