U N D E R V I S N I N G

18:01

Uppvärmning ES 3

Mina mål:

  1. struktur över golvet
  2. golvteknik
  3. flöde i både rum och rörelse
  4. testa nya utmaningar
  5. koppla övning, dansträning, teknik - till gestatningsarbetet
  6. grupprocess
  7. eget ansvar 
  8. lyssna, fokusera, se, ta in, även när "inte aktiv" ett aktivt lärande "Lära av att se andra, inte bara av mina(lärarens) instruktioner. "
  9. Att alla ska genomföra 20 minuter utan att sätta sig

Jag = inte lära ut
Jag visar, därefter upp till dem om de vill lära
Dock! Jag - måste skapa förutsättningar för lärandet
Meningsskapande? Tror att nyckeln ligger i punkt 5. Hur förankra punkt 5?

Mandat - jag har inget. Känner dem inte, kan inte allas namn. De känner inte mig. Har inget förtroende än. Märker att jag själv hoppar över att förklara och visa vissa delar som jag på "min egen" klass inte hade hoppat över. Självcensurerar, känner mig stressad av tidspress och det yttre ögat, av sociala klimatet i gruppen. Antar en roll.

En observation som gjorts - de har svårt att koncentrera sig när de inte har en tydlig uppgift. Som i 2 o 2- arbete, diagonal, vid koreografi med olika delar (inte unisont) där väntan förekommer.

Slalom/ Snowboard- exempel:

Extremt kort tid av den avsatta tiden går till själva utförandet - att åka utförs. Mestadels av tiden går åt till att ta sig upp i backen, förslagsvis via lift. Hur kan jag vara en så effektiv lift som möjligt och föra oss alla uppåt - framåt - i mål.

Lära av att se andra, inte bara av mina(lärarens) instruktioner.

Lite samma över golv/ vid inväntan i koreografierna/ vid föreställning

Till nästa gång: förklara MÅLEN!

varför gör vi inte fras, koreografi, spegel, hög medryckande musik .... m.m DOM ÄR VUXNA. Stora nog att arbeta självständigt. Delta. Aktivt. Något för svårt? fråga mig innan ni sätter er?

Nog för att jag tycker att det redan är tydligt, men för övertydlighetens skull:
Hej Vygotskij! Elever är inte tomma kärl som jag ska fylla med kunskap. De är aktiva kunniga personer som jag bara guidar, in i ett lärande som inte bara kan uppstå ur intet, det måste ageras, interaktivt och socialt.


0 kommentarer