05/ 04/ 2016

00:00


Reflektion: Behöver avsätta särskild tid för reflektion. Nu - planering inför lektionsmaterial.

På tapeten idag:

- Specialpedagogiska perspektiv: Kompensatoriskt, Kritiskt, Dilemma- .
- Elever i eller med problem
- Samtalskulturer
- Förhållningssätt

Jag har svårt att veta hur vi ska prata om elever. Otaliga gånger har jag diskuterat med flera på lärarutbildningen som hamnat i personalrum, på möten eller helt enkelt under lektionstid vid praktik/ VFU där värdegrundssvajande och i vissa fall diskriminerande samtal förekommit.

Tänker på denna film:




Dansgestaltning 2 - Inför koreografi Solo + Partnering/Duo 

(FÄRGMARKERAT NEDAN - DET JAG KOMMER FOKUSERA)

SOLO:

Referens - Enter Achilles DV8

- Tydlig Improvisationsram
- Utforskande / Hänryckt/ Nyfiken på rörelse



Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tolkning av koreografiskt material, tolknings- och gestaltningsarbete med betoning på resultat och framförande.
  • Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
  • Undersökande av rörelser och skapande i nuet.
  • Samarbete och interaktion med andra, ansvarstagande för både eget och gemensamt arbete.
  • Skapande i olika konstellationer, med olika kompositionsmetoder och med olika koreografiska arbetssätt.
  • Deltagande i och reflektion över konstnärliga processer, både individuella och kollektiva, samt lyhördhet i konstnärligt arbete.
  • Praktisk sceniskt arbete och sceniska framföranden.
  • Begrepp, till exempel uttryck och närvaro, och metoder för att analysera, diskutera och reflektera över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.

ÄMNETS SYFTE

Undervisningen i ämnet dansgestaltning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Förmåga att analysera, tolka och gestalta olika typer av koreografiskt material, både individuellt och i grupp. Förmåga att använda danstekniska kunskaper i gestaltning.
  2. Förmåga att i danssituationen improvisera, interagera med andra, associera, ta beslut, välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
  3. Förmåga att samarbeta och ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet.
  4. Förmåga att använda kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt. Förmåga att skapa dans i olika konstellationer. Kunskaper om olika koreografiska förhållningssätt.
  5. Förmåga att ta initiativ, uttrycka idéer och omsätta dem i en konstnärlig process samt att reflektera över konstnärliga processer.
  6. Kunskaper om sceniskt arbete samt förmåga att kommunicera med medaktörer och publik, utifrån olika estetiska förhållningssätt.
  7. Förmåga att analysera, diskutera och reflektera över egna, andra elevers och professionellas gestaltningar och koreografier.

0 kommentarer