05/ 04/ 2016
00:00
Reflektion: Behöver avsätta särskild tid för reflektion. Nu - planering inför lektionsmaterial.
På tapeten idag:
- Specialpedagogiska perspektiv: Kompensatoriskt, Kritiskt, Dilemma- .
- Elever i eller med problem
- Samtalskulturer
- Förhållningssätt
Jag har svårt att veta hur vi ska prata om elever. Otaliga gånger har jag diskuterat med flera på lärarutbildningen som hamnat i personalrum, på möten eller helt enkelt under lektionstid vid praktik/ VFU där värdegrundssvajande och i vissa fall diskriminerande samtal förekommit.
Tänker på denna film:
Dansgestaltning 2 - Inför koreografi Solo + Partnering/Duo
(FÄRGMARKERAT NEDAN - DET JAG KOMMER FOKUSERA)
SOLO:
Referens - Enter Achilles DV8
- Tydlig Improvisationsram
- Utforskande / Hänryckt/ Nyfiken på rörelse
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Tolkning av koreografiskt material, tolknings- och gestaltningsarbete med betoning på resultat och framförande.
- Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
- Undersökande av rörelser och skapande i nuet.
- Samarbete och interaktion med andra, ansvarstagande för både eget och gemensamt arbete.
- Skapande i olika konstellationer, med olika kompositionsmetoder och med olika koreografiska arbetssätt.
- Deltagande i och reflektion över konstnärliga processer, både individuella och kollektiva, samt lyhördhet i konstnärligt arbete.
- Praktisk sceniskt arbete och sceniska framföranden.
- Begrepp, till exempel uttryck och närvaro, och metoder för att analysera, diskutera och reflektera över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
ÄMNETS SYFTE
Undervisningen i ämnet dansgestaltning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att analysera, tolka och gestalta olika typer av koreografiskt material, både individuellt och i grupp. Förmåga att använda danstekniska kunskaper i gestaltning.
- Förmåga att i danssituationen improvisera, interagera med andra, associera, ta beslut, välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att samarbeta och ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet.
- Förmåga att använda kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt. Förmåga att skapa dans i olika konstellationer. Kunskaper om olika koreografiska förhållningssätt.
- Förmåga att ta initiativ, uttrycka idéer och omsätta dem i en konstnärlig process samt att reflektera över konstnärliga processer.
- Kunskaper om sceniskt arbete samt förmåga att kommunicera med medaktörer och publik, utifrån olika estetiska förhållningssätt.
- Förmåga att analysera, diskutera och reflektera över egna, andra elevers och professionellas gestaltningar och koreografier.
0 kommentarer