07 / 04/ 2016
00:49T O R S D A G - Koreografera solo under fm, studiedag från 13.00.
Mina kurskamrater ifrågasätter formatet av dessa reflektioner: där både LU- och UU-lärare kan /ska läsa innehållet och menar på att det gör något med formuleringarna, ett slags självcensur eller åtminstone lite taktfullhet. Känner på ett sätt igen mig. Det är så mycket som kommer upp till ytan angående hur fruktansvärt kaotisk tillvaron på LTU varit det senaste året. Jag upplever F-huset som en fantastisk välfungerande organisation där kollegiet kommunicerar, är självkritiska, ser sina brister och hela tiden arbetar progressivt. Det finns en gemensam helhetsidé som stöts och blöts. Jag ser goda relationer, diskussioner och samtal, en helhet.
Inser att jag gått in i ett slags dvala där motivation och lust för lärandet totalt stagnerat, något jag nu väcks ur och det är inte helt smärtfritt. Hur jag än gör i dessa reflektioner kan jag inte välja bort empirin - erfarenheter som upplevs i nytt ljus. Detta belyses i relation till det kollegiala lärandet som togs upp under U7023P och kom helt enkelt upp till ytan idag när var det studiedag med samtliga lärare och Ingrid Carlgren.
Ingrid Carlgren ställer bl.a kunskapskraven under lupp och föreslår: slopa dem! Hon pratar kring baklänges- eller framlängespedagogik och kunnande:
- förmågor syns inte - de kommer till uttryck på något vis.
- Uttryck för förmågan är inte detsamma som förmågan (uttrycken måste tolkas; det går inte att bocka av uttrycken/ kriterierna
- Kunnandet binder samman kunskap och förmågor - det är kunnandet som mäts
- Är kunskapskraven uttryck för förmågorna (mäter kunskapskraven förmågorna)?
- Kan förmågorna mätas på något annat sätt och ändå kunna anses motsvara kunskapskraven
Fråga som fastnade: Varför har inte de teoretiska ämnena rum likt de estetiska ämnena (danssal, replokal, ateljé). Filosofi - café kanske? Apropå lärmiljöer.
Improvisationsram - med trasa
Rörelsekvalitéer: Cirklar/ Bågar/ Spiraler/ Spirogiro
På GOLV. Tänk vatten- i- påse- som- färdas. Flyter/ Smälter omkring. Effortless. Flow/Light.
1. under Esmeraldas solo. Uppe på podium: städar. Fokus på städning
2. Cello musik : börjar röra sig framåt i improvisationsram - dansen tar över städningen
3. Musiken "kommer igång" - fras startar
Annan städrelaterad dans:
0 kommentarer