Undervisning ES 2
22:24K O N T A K T I M P R O V I S A T I O N inför skolgårdsföreställning
Feedback Jos: KUT / SVANK. Knäckta koder? Hur transmittera? Lyft med teknik, inte bara muskeltonus/ form. Ärliga viktförflyttningar.
SYLLABUS - vi skriver det!
Upplägg :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
- C I R K E L. Samling. Uppvärmning. Massera själv. Massera varandra. Energiskt. Nedrull. Släpp huvud. Planka. Styrka. Sträck ut. Hund. Lunge. Utåtvridet. Bäcken - 8:or. Balans. Teknik.
- G Å I R U M. Se varandra. Hand på korsrygg - driver framåt. Använd hela rum. En stannar - alla stannar. En går - alla går. Jogg. Språng. Hitta ögonkontakt - hitta golv tillsammans. Rummet krymper. Hitta vägar mellan 2 kroppar.
- M U S I K // R Y T M. Gå puls. Hitta 1:an. Hitta gång 1-4, golv 5-8. Hitta paus 7,8. (glömde accentuering/ rytmisering/ komp).
- Ö V E R G O L V 2 & 2. Sittande mittemot varandra, ögonkontakt, svep till mage, svep upp, anv. som stretch, flöde, en rörelse.
- B O D Y S U R F 2 & 2
- B O R D - över rygg 2 & 2
- B O R D - H AN D ST Å EN DE över 2&2 med passare
- L Y F T (under bäcken)
- T R U S T F A L L 1 i mitten, 4 runt
- "J A G F A L L E R" "crowd surf" 1 faller, alla andra fångar upp
- P L A T T F O R M
- F I S K S T I M M - Först, imitera! Sen, imitera essens inte exakta rörelser! ang. groove, feeling, flöde. Ej exakta former.
- I M P U L S E R 2&2
- FRITT utifrån allt vi gjort 2 & 2 --> FRITT öppna upp rummet ALLA KAN DANSA MED VARANDRA- använd de olika verktygen
(Vad har varit viktigt för att skapa ”dansaruttrycket i rörelsen”? Dvs. var rörelsen startar etc? Vad skulle hon vilja göra med dessa elever för att tex skapa en medvetenhet om balans, en koordinerad kroppshållning i balans samt bäckenet som utgångspunkt i placering?
Svårt att höra vad Tanja säger genom musiken. Hon talar ganska ”tyst” och spelar musik ganska starkt. Detta verkar hon dock ha märkt och korrigerar det.
I rull över ryggen tänker jag att ”kut och svank” är en central aspekt.
Rull genom andra position skulle också kunna accentueras tekniskt utifrån svank.
När de rullar över varandra är det lite som att de ”för och kontrollerar rörelsen”. De kan porva lyfta benen om de vill för att finna en balans.
Även i handståendet tänker jag att kut och svank är centralt. Här tycker jag även att det kan vara enklare att prova med huvudstående även om det då iofs bygger på att eleverna är trygga med huvudståendet som då iofs har vissa andra svårigheter (att komma upp på huvudet).
Det är kul att testa att bära varandra (belasta varandra). Om du vill skapa mera förflyttning så går det ju att variera med att jobba med att glida på varandra. Ibland upplever jag att eleverna hamnar i lyft på sätt som egentligen inet bygger på kontaktimporvisationstekniken utan mer som är deras yttre bilder av lyft.
Tävling – att hålla någon i luften så länge som möjligt.
Vad det gäller att falla tänker jag också att det finns en teknisk aspekt som är upp.
För eleven som uttrycker behov av kontroll kan man be gruppen gå närmare. Hon hamnar lätt i att hon även kontrollerar fallet.
Jag tycker att de ibland kan hålla armarna på ett särskilt sätt för att hitta balans.
Nästa steg skulle kunna vara att hitta andra sätt att fånga upp den som faller med kroppen.)
MINA ANTECKNINGAR:
använd Huvudstående!!!! inte handstående till
fäll över person! Tänkte inte ens på det. Handståendet som en progression. Lättare att känna kontakt rygg mot rygg vid huvudstående.
Trust Fall - MÖTA, släpper aldrig händerna, gå närmare. Nu mötte de inte utan stod mest. För att skapa trygghet!
—>en progression: ”fånga” med kroppen istället för händer
Nästa gång: BEHÅLL delar. Lägg till progression.
VAD ÄR SKILLNADEN I MITT DANSANDE. Hur knäcker DOM
koden?
KUT & SVANK
• starta
i b-ä-c-k-e-n
• över
rygg!
KONTAKTIMPROVISATION
När knäckte jag koder?
Starkt minne från New York: Mannen som klagade på My lack of Suspension. (i kontrast till liten, alert, snabb, stark = kort)
tisdag 3/5 : 14.45 – 16.15
Med andningen – andas in –
energi upp – när bli lyft. Rörelse med bäcken – nedifrån – vid bas /lyftare. "Ned för att komma upp". Hävstång.
NÄSTA GÅNG:
Pussla ihop till Score
0 kommentarer