Betyg & Bedömning
11:24Projekt "Postmodernism"
I projektet har jag varit delaktig i undervisning och utformat både teoretiskt och praktiskt lektionsmaterial. Projektet innefattar ämnena Dansimprovisation och Komposition samt Dansteori.
- Workshop utifrån Cunningham/ Cage "Slumpen som kompositionsmetod". Teoretisk del med presentation, samt dansant där vi komponerade utifrån slumpen + reflektion.
- Workshop "Judson Church / Kontaktimprovisation" Teoretisk del med presentation av Judson Dance Theater, social/kulturell/historisk kontext. Praktisk del med introduktion till Kontaktimprovisation.
- "Site Specific/ Score/ Scenisk Improvisation". I samråd skapas ett improvisatoriskt score med eleverna. Presentation av Anna Halprin och Trisha Brown. Dansant del där Scoret dansas i Fryshusets foajé samt hos White Arkitetkter.
- Redovisningar av särskilda danskonstnärer. Eleverna redovisar för varandra.
Jag ser nästan bara fördelar med formativ bedömning här, tillsammans med ämnesintegreringen mellan Dansimprovisation & Komposition och Dansteori.
Exempel på redovisningar. Potentiella fallgropar för mig som bedömare:
- Skills i att verbalisera sin förståelse, "en karismatisk talare" - lätt att bedöma detta och inte själva förståelsen. När sker bedömningen? Bländas inte av detta. Förståelse som framkommer "mellan" men kanske inte under redovisningen.
- En inte så verbalt "skillad" redovisning men i diskussion och med kommentarer mellan redovisning redogör eleven utförligt för förändringsprocesser inom dansen och för samband mellan dans och det sociala, politiska eller kulturella sammanhanget som ett exempel.
- En rätt ytlig redovisning som främst direkt kopierats från lärarmaterialet - men där förståelse redovisats i de praktiska dansanta delarna då eleven reflekterat verbalt.
- Improvisation utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, där impulser kan komma från den egna kroppen eller andras kroppar, rekvisita, text, rum eller musik.
- Samarbete och interaktion med andra genom att både följa, leda, ge och ta impulser.
- Olika kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt samt framförande av kompositioner.
- Konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
- Begrepp och metoder för reflektioner över den konstnärliga processen och kompositionsmaterialet.
Dansteori
- Relationen mellan synen på dans, kropp, genus och etnicitet ur historiska och samtida perspektiv.
- Historiska indelningar i epoker, genrer och stilar samt olika estetiska förhållningssätt till dans. Dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang med exempel från olika kulturer.
- Förändringsprocesser inom dansen ur ett samtida och historiskt perspektiv. Hur förändringsprocesser och synen på dans relaterar till olika sammanhang, till exempel estetiska, sociala, politiska och kulturella.
- Olika danshistorieskrivningar och avgränsningar och indelningar som används inom dansområdet.
- Olika danshistorieskrivningar, till exempel långa utvecklingslinjer – från "primitiv" till samtida konstdans, dans som utveckling av koreografiska former. Dans och dess relation till olika sammanhang och olika avgränsningar, till exempel populär- och finkultur eller social och scenisk dans. Dansens indelningar och genrer.
Bedömningsbara Kunskapskrav i relation till projektet - Dansteori
Betyget C
Eleven beskriver utförligt utifrån några exempel hur dans uttrycker kulturella värderingar i olika medier. Eleven gör också dansanalyser. I analyserna diskuterar eleven utförligt kulturella värderingar utifrån några av kategorierna kropp, genus och etnicitet.
Eleven beskriver utförligt och gör välgrundade jämförelser av dansgenrer, stilar och estetiska förhållningssätt under olika epoker samt redogör utförligt för dans och dansande i sociala och sceniska sammanhang. Utifrån några exempel redogör eleven utförligt för förändringsprocesser inom dansen och för samband mellan dans och det sociala, politiska eller kulturella sammanhanget.
Eleven redogör utförligt för några olika danshistorieskrivningar och olika avgränsningar och indelningar. I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet adekvata begrepp. Dessutom värderar eleven olika danshistorieskrivningar med enkla omdömen.
Eleven analyserar dansföreställningar och använder med viss säkerhet adekvata begrepp och metoder. I analysen beskriver eleven utförligt dansens komponenter, form, struktur och estetiska förhållningssätt. Eleven ger också välgrundade argument för sitt sätt att analysera dansen. Dessutom redogör eleven utförligt för hur dansföreställningen relaterar till olika sammanhang.
Eleven diskuterar utförligt frågor om upphovsrätt och hur dans som levande kroppsligt uttryck noteras, dokumenteras och visas i olika medier.
Bedömningsbara Kunskapskrav i relation till projektet - Dansimprovisation & Komposition
Betyget C
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hon eller han uppfattar instruktionerna genom att associera och skapa rörelser med olika kvaliteter. I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andras kroppar genom att följa och leda. Dessutom associerar och skapar eleven med viss säkerhet rörelser i relation till rekvisita, rum, text eller musik.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra genom att både initiera och följa impulser.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i flera kompositionsuppgifter med tillfredsställande resultat några av de principer som hon eller han undersöker och utvecklar i kompositionerna.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i konstnärliga gestaltande processer. I arbetet är eleven både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
Eleven framför med viss säkerhet några egna kompositioner och redogör utförligt för sina val av kompositionsprinciper samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet. Eleven gör en välgrundad reflektion över processen och resultatet och värderar med nyanserade omdömen andras kompositioner.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
0 kommentarer